Freebee vil investere sig til grøn omstilling

Sideløbende med en hastig vækst, der har kastet flere gazeller af sig i dagbladet Børsens vækstkonkurrence, arbejder Jørgen Kildegaard og Freebee dedikeret med den grønne omstilling. Derfor er virksomheden nu gået ind i et Grøn Cirkulær Omstilling-projekt for at få valideret den måde, Freebee gør tingene på i dag, og forhåbentlig også finde ud ad, hvordan virksomheden bedst muligt kommer videre mod målet om at blive CO2-neutral i 2030. Foto: Trine Grauholm

I 2030 skal Freebee være CO2-neutral. Det er målet, og derfor er virksomheden netop gået i gang med et Grøn Cirkulær Omstilling-projekt, der skal validere virksomhedens data og pege på områder, hvor Freebee med fordel kan investere yderligere i grøn omstilling.

Artikel fra Fyns Stiftstidende d. 27/1 2022

Nyborg: Hvide pallesække fyldt med kryolit og andre mineraler i my-størrelse står klar til at blive sendt ud til aluminiumsindustrien over hele verden fra Freebees lager, hvor produktionsapparatet ufortrødent knokler videre i døgndrift alle ugens dage.

– Thailand, USA, Israel, Tyrkiet, peger direktør Jørgen Kildegaard, mens han viser rundt på virksomheden, som han har drevet siden 2006.

Dengang fik han muligheden for at samle stumperne op og skabe sit eget, da hans daværende arbejdsgiver, Koppers, besluttede sig for at skære området fra, fordi det lå udenfor virksomhedens kerneforretning. Siden har Jørgen Kildegaard skabt en sund og voksende virksomhed ved ikke bare at handle med produkterne, men selv bygge et produktionsapparat op.

– Jeg kommer fra shipping og har arbejdet med salg, logistik og projektarbejde inden for forskellige områder, men i forhold til det, vi laver i Freebee, er jeg autodidakt. Og måden, vi gør det på i vores produktionsproces og med vores forskellige komponenter, er noget, vi har måttet udvikle over den relativt korte tid, virksomheden har eksisteret, forklarer Jørgen Kildegaard.

Derfor er det også sjældent, han fortæller om virksomhedens udvikling, for Freebee har ingen kunder i Danmark og intet behov for at vise sig frem. Tværtimod er der al mulig grund til at skjule alle fordele og hemmeligheder for udenlandske konkurrenter, for Freebee har ramt noget, der virker.

Det kræver blot et blik på rækken af Gazeller på kontoret at slå fast.

Freebee vokser markant, og det har man også opdaget i Dagbladets Børsens vækstkonkurrence. Resultatet for 2021 bliver formentlig godt nok til at kunne supplere samlingen med endnu en statuette, forventer Jørgen Kildegaard.

Når man snakker om bæredygtighed og miljø, er det min vurdering, at det ofte bliver ret småt, når det skal være konkret. Man starter med at sortere sit affald og skifte til LED. Vi er forbi alt det. Det handler om det større perspektiv. – Jørgen Kildegaard, ejer og direktør i Freebee

Forklaringen skal findes i et stort fokus på at levere den rigtige kvalitet og succes med også at finde kunder til restmaterialerne i produktionen.

– Jeg ved ikke, om billedet af en grusgrav er det rigtige at bruge, men hvis man graver en masse op for at lede efter perlesten, får du også sand og store sten med. I en grusgrav kan man lade det ligge. Det kan vi ikke. Vi er nødt til at skille tingene ad og kigge på, hvad vi kan bruge dem til, når vi nu står med flere tons af et materiale, og vi er blevet bedre til at udnytte det, vi skiller ud, forklarer Jørgen Kildegaard.

Grøn omstilling i fokus

Freebee er vokset markant til omkring 30 medarbejdere de senere år.

Alle i øvrigt med navn på deres eget kaffekrus.

Mindst lige så opsigtsvækkende er det imidlertid, at virksomheden sideløbende med den hastige udvikling, der har krævet mod til at løbe en risiko og træffe hurtige beslutninger, også har formået at satse markant på den grønne omstilling. Endda i en grad, der imponerer forretningsudvikler Palle Mathiasen fra Erhvervshus Fyn, som ellers har sat gang i mere end 60 GCO-projekter (Grøn Cirkulær Omstilling) over hele Fyn i løbet af 2021 og dermed har været i tæt dialog med en lang, række fynske virksomheder.

– Jeg har ikke været i andre virksomheder, der er så langt fremme og så fokuseret på, at det er det, de vil. Det er meget imponerende, siger han.

For Jørgen Kildegaard er det imidlertid naturligt at tænke på at gøre tingene på den mest hensigtsmæssige måde, selv om det ikke er noget, han og virksomheden har brystet sig af.

– Det har altid været et fokus fra mig, men vi er gået fra ikke at fortælle ret meget om os selv, til at det er blevet lidt mere moderne at profilere sig, og det er noget af det, vi gerne vil fortælle vores kunder. Vi kan mærke, at det er blevet et større fokus.

– Jeg har for eksempel for nylig arbejdet med en virksomhed i Sydamerika, som har bedt om ret omfattende dokumentation for, hvad vi gør i relation til både bæredygtighed, miljø og code of conduct, fortæller Jørgen Kildegaard.

Han er endnu usikker på, om indsatsen er noget, der har betydning for forretningen her og nu, men han er ikke i tvivl om, at det på sigt er den retning, alle er nødt til at kigge i.

– Jeg skal ikke gøre mig bedre, end jeg er, men jeg vil gerne gøre tingene bedst muligt – også for dem, der kommer efter os, siger Jørgen Kildegaard.

Artikel fra Fyns Stiftstidende d. 27/1 2022

Image
For at komme i betragtning til at deltage i et forløb skal du indsende en ansøgning.
Ansøg
Grøn Cirkulær Omstilling er et nationalt projekt som bredt og på tværs af industrier udvikler og implementerer grønne og cirkulære forretningsmodeller i danske små og mellemstore virksomheder. Projektet varer fra 2019 til 2022 og har løbende ansøgningsfrister. Projektet er finansieret af EU og består af 17 partnere, heriblandt landets erhvervshuse.