Emballage der afspejler bæredygtighedsprofilen og muligheder med kaffegrums, er nogle af de områder CleverCoffee fik undersøgt i projektet Grøn Cirkulær Omstilling.
CleverCoffee ApS driver et kafferisteri og en kaffebar med fokus på bæredygtig specialkaffe i høj kvalitet. De arbejder allerede med transparens og bæredygtighed i alle aspekter, men ønsker at blive endnu grønnere. De arbejder i et marked med hastigt stigende efterspørgsel på bæredygtig specialkaffe, og interessen kan mærkes. Gennem ca. 6 måneder har rådgivervirksomheden Worldperfect og Danmarks erhvervshuse hjulpet CleverCoffee med at få overblik over deres nuværende ressourceforbrug og undersøge cirkulære forretningsmuligheder. Det har resulteret i, at virksomheden har skabt merværdi i arbejdet med deres grønne omstilling inden for emballage og kaffegrums.
Unik mulighed for at komme tættere på kunderne
I GCO-forløbet har CleverCoffee fået mulighed for at være i tættere dialog med deres kunder. De har blandt andet fået et bedre billede af kundernes behov, både i forhold til affaldssortering og kommunikation gennem emballage.
”Emballagen er en god mulighed for, at vi kan kommunikere CleverCoffees bæredygtige profil og samtidigt skabe merværdi til vores kunder, der får bedre mulighed for affaldssortering” fortæller Lars Frello, CEO CleverCoffee.
GCO-forløb har givet indsigt i nuværende løsninger på markedet
Gennem forløbet har CleverCoffee afsøgt muligheder for cirkulær emballage. Da både kvalitet og bæredygtighed er en vigtig faktor for virksomheden, er deres nuværende emballageløsning en god vægtning af disse – i forhold til de nuværende løsninger der findes på markedet. I deres afsøgning har de fundet nye løsninger for labels, som vil blive implementeret så snart deres gamle labels slipper op. Resten af emballagen er de blevet bekræftet i at fastholde.
”Vi har valgt, at vi vil implementere få justeringer til vores nuværende emballage, så vi kan fastholde vores fokus på både kvalitet og bæredygtighed. GCO-forløbet har åbnet op for nogle nye problemstillinger og gjort os klogere på, hvilke muligheder der findes indenfor det bæredygtige kaffemarked.” fortæller Lars Frello, CEO CleverCoffee.
Virksomheden ønsker også at hjælpe brugere til at genanvende eller afskaffe kaffegrums bedre. Næste skridt er at lave aftaler med renovatører af bioaffald og kommunikere guides om genanvendelse ud til slutbrugere.
CleverCoffee har gennem forløbet fået hjælp til at afsøge deres cirkulære muligheder, og er nu blevet opmærksomme på nye problemstillinger og blevet klogere på markedet og deres kunder.