Højere afsætning af restmaterialer skal gøre Salling Autogenbrug til Danmarks grønneste autoophug

I efteråret 2021 har Salling Autogenbrug indgået i et designsprint med fokus på digitale cirkulære forretningsmodeller sammen med Gate 21 og Alexandra Instituttet. Forløbet har haft fokus på lagersystem og hvordan data og digitalisering kan systematisere og overskueliggøre restmaterialer.

På det familieejede autogenbrug, Salling Autogenbrug, sætter man miljø og cirkulær økonomi i højsædet. Blandt hundredvis af brugte biler i området udenfor Skive, spirer drømmen om at blive Danmarks grønneste autogenbrug. Vejen frem mod målet er højere afsætning af restmaterialer såsom skum, seler, ledninger og airbags.

Rejsen mod at blive Danmarks grønneste autogenbrug starter med digitalisering af lagerstatus på restmaterialer. I dag mangler Salling Autogenbrug overblik over beholdning af restmaterialer, hvilket gør det svært at finde afsætningsmuligheder og indgå i partnerskaber med eksempelvis møbelproducenter. Mange gode restmaterialer ender ofte med at blive ”fyldekilo” på bilens sidste rejse.

Skrotbilens kilopris tynger den cirkulære omstilling

Når du beslutter at levetiden for din bil er slut, skal den transporteres til et af landets autoriserede autogenbruger. Her demonteres bilen og strippes for brugbare elementer såsom motor, døre eller lignende. Reservedelene kategoriseres og lægges ud til eksisterende markedspladser.

Flere brugbare materialer i vores aflagte biler savner i dag en værdikæde og bliver derfor en ”rest”, der ikke monteres ud af bilen, før den sendes til skot. I Danmark får man som autogenbrug betaling per kilo for hvad de skrottede biler vejer. Mange virksomheder fjerner derfor ikke restmaterialerne, da vægten sænkes og udbetalingen for bilen falder.

Danmarks grønneste autogenbrug vil arbejde med cirkulære restmaterialer

Salling Autogenbrug demonterer, lagerfører og videresælger brugte reservedele til biler. For at udføre det arbejde har man et værksted til miljøbehandling og demontering og flere end 30.000 reservedele på lager. Hos Salling Autogenbrug har man fokus på, at så få materialer som muligt skal gå til spilde, samtidig med at det kan betale sig økonomisk at fjerne restmaterialerne og videresælge dem.

De tre søskende, Lasse, Lise og Mads, ejer og driver virksomheden med en stor passion for genanvendelse.

“Der er et stort uudnyttet potentiale i vores restmaterialer, både miljømæssigt og forretningsmæssigt, og vi er i gang med at undersøge hvordan andre brancher kan få glæde af det. Vi vil have øget samarbejde på tværs af industrier og brancher om at skabe de bedste produkter med restmaterialerne – eksempelvis kan selerne bruges til at lave møbler​”
Lise Korsgaard, Salling Autogenbrug

Udfordringen for Salling Autogenbrug er, at de mangler system og overblik over hvilke materialer, de har til rådighed in-house. Derfor ønskede de at udvikle en digital materialebørs, der skaber overblik over tilgængelige materialestrømme i autoværkstedet for at kunne forlænge levetid og afsætte materialer til nye formål.

Designsprint med fokus på digitalisering

Gennem deltagelse i projektet Grøn Cirkulær Omstilling (GCO) har Salling Autogenbrug fået udviklet en ny digital og grøn forretningsmodel med henblik på at øge genbrug og genanvendelse af skrotbilers restmaterialer.

Virksomheden har fået mulighed for at deltage i et digitalt tillægsforløb, hvor man undersøger hvordan data og teknologi kan hjælpe med at give overblik og systematisere arbejdsgange. Gennem et designsprint har Salling Autogenbrug identificeret behov for at få kortlagt et nyt system, der kan registrere restmaterialerne.

Salling Autogenbrug vil gerne være mere bæredygtige og fokusere på cirkulær økonomi, men medarbejderne har travlt, og derfor kræver det et nemt og intelligent system.

Bæredygtighed kræver ofte ekstra ressourcer, er tidskrævende og bliver derfor nedprioriteret. Derfor er det afgørende, at det digitale system er nemt og intuitivt” – medarbejder fra Salling Autogenbrug.

Virksomheden besluttede i samarbejde med Gate 21 og Alexandra Instituttet at fokusere på en løsning baseret på en intelligent sensorteknologi, der kan automatisere registreringen af deres lagerstatus. Løsningen vil gøre det lettere at få overblik over, hvilke restmaterialer der er på lager og dermed bruge materialerne til nye og bæredygtige formål.

Fra rest til ressource

Salling Autogenbrug har brugt digitaliseringsforløbet til at blive klogere på deres lagersystem, og hvordan data kan systematisere og overskueliggøre processerne. Ved at overvåge hvad der strømmer ind og ud af værkstedet, kan materialerne hurtigere videresælges. Udviklingsforløbet har også skabt nye muligheder og inspiration.

Det har været motiverende at møde så meget hjælp fra andre, som også vil den grønne omstilling. Projektet har givet en fællesskabsfølelse og vi har mødt mange mennesker, som gerne vil involvere sig og hjælpe til, når det gælder den grønne forretningsudvikling.” – Lise Korsgaard, Salling Autogenbrug.

Siden projektets start er Salling blevet nomineret til ’Rent Liv’ prisen og ’Årets Autogenbruger’. Deres store fokus på bæredygtighed har vækket interesse i samfundet.

Data og digitalisering kan give det nødvendige overblik over lager af restprodukter, og understøtte partnerskab med tredjepart, der kan bruge bilernes restmaterialer som en ressource.

Autoværkstæderne har brug for mere viden om hvilke fraktioner, der giver miljømæssig og økonomisk mening at demontere. I fremtiden skal seler, skum og airbags ikke være restmaterialer, men i stedet ressourcer til møbler, tasker eller andre produkter.

Artikel fra https://www.gate21.dk/nyhed/hoejere-afsaetning-af-restmaterialer-skal-goere-salling-autogenbrug-til-danmarks-groenneste-autoophug/

Image
For at komme i betragtning til at deltage i et forløb skal du indsende en ansøgning.
Ansøg
Grøn Cirkulær Omstilling er et nationalt projekt som bredt og på tværs af industrier udvikler og implementerer grønne og cirkulære forretningsmodeller i danske små og mellemstore virksomheder. Projektet varer fra 2019 til 2022 og har løbende ansøgningsfrister. Projektet er finansieret af EU og består af 17 partnere, heriblandt landets erhvervshuse.